mandag 31. januar 2011

Viti, den lille søte huskyen:)

Planen min har vært hele tiden å ha tre år mellom hver hund, slik at de er voksne og (forhåpentligvis) stabile før jeg kommer med noen ny inn i flokken. Det krasjet. Forrige uke så jeg på facebook at Kari og Ulf skulle selge Viti, lille skjønne hjerteknusende søte Viti. De siste somrene har jeg vært hos de 1 - 2 uker og passet huskyene deres. Sommeren for 2 år tilbake hadde de fått Viti, hun var litt skeptisk men også veldig nysgjerrig. Jeg falt helt for henne og sa til meg selv at dersom hun noen gang skulle selges skulle hun bli min. Og nå, ja nå sitter jeg med tre hunder.

Det er kanskje litt mye med tre hunder, hadde jeg vært super fornuftig hadde jeg kanskje takket nei, med tanke på at det gjenstår mye arbeid med Flax. Hadde jeg ikke tatt henne hadde jeg angret livet av meg. Vi har heldigvis en avtale nå at dersom det ikke går bra sender jeg hun tilbake, om det går bra blir hun værende.

Jeg har hatt henne nå i tre dager og det er både positive og negative sider, jeg ser at med jobb kan det nok gå bra, problemet er hvor mye jobb vil jeg legge i henne? Viktigste er at det ikke går utover Flax for han vil jeg nå langt med.

Litt om Viti: Hun er glad hund i trygge rammer, litt nervøs og skeptisk på nye ting. hun er 2 1/2 år og er av rasen Siberian Huskey. Grunnet til at hun selges er fordi hun er litt for liten. Kari og Ulf driver med hundekjøring, så trekke kan hun.

Jeg hentet Viti på lørdag, hun var glad for å se meg og det var hyggelig. Vi stakk rett på skitur sammen med Capri. Dessverre var det kjempe dritt vær så turen ble ikke så lang. Når vi kom hjem til gården til mamma fikk hun hilse på Flax. Han var litt tøff mot henne med en gang, men gikk heldigvis fort over. Det er viktig for meg å ha en hund jeg kan ha løs, av den enkle grunn at jeg synes det er kjedelig å gå tur med hund i bånd og det er fint for hundene og løpe fritt. Viti har "aldri" vært løs i det "fri" før, isåfall har det vært lite. Dette er jo en rase med mye jakt instinkt og egentlig en bånd hund. Uansett så tenkte jeg at det er jo bare en måte å finne ut av om hun stikker eller blir, så da bare slapp jeg hun og gikk rundt på gården. Plutselig ble livet veldig kult, hun kom hver gang jeg ropte (fikk litt ost) og hun lekte fint med Flax, i tillegg synes også Capri det var veldig stas med henne (JIPPI).

Jeg ordnet til kjetting ved hundehuset, tenkte hun ville trives best ute. Etter jeg satte henne i bånd kom jeg vell ca 2 meter unna før jeg fikk kjempe vondt av henne. Det synes hun var veldig skummelt å bare bli etterlatt. Det endte med at hun heller bare løp løs på gården med Flax som selskap. Litt senere valgte jeg å ta henne inn, hun hadde problemer med å roe seg, løp rundt som en vettaskremt ulv. HELT til hun fant sengen min og den ble hun værende. Senere på kvelden tok jeg henne med i fjøset for å hilse på sauen. Hun forandret blikket totalt, travet att og fram i fôrgangen og skuet på sauen. Tror hun bare så en gjeng med biff. Det var veldig negativt synes jeg, synes jeg ser overskriftene "Husky gikk vill i fjøset og drepte alle sauene". Ute-hunden ble fort inne-hund og om natten sov hun med meg i sengen sammen med Flax og Capri, Flax var litt sjalu men godtok situasjonen etterhvert.

Jeg er ikke flink til å opprettholde båndtvangen med Capri eller Flax, men med Viti må jeg bare det, kan hende jeg velger å strømme henne om det blir for ille. Skal hun være hos mamma kan jeg ikke være redd for at hun skal ta sauen. Får gi det litt tid å se, hun er jo så skjør.

I går (søndag) gikk vi laaang skitur, ble vell ca 2,5 mil. Gikk fra Steinsbølet og til toppen Øvsetlian og ett lite stykke innover. Hadde det ikke vært for at det var søndag hadde jeg gått inn til hytta, var herlig temperatur og skiføret. Capri og Viti dro som noen guder. De utfyller hverandre veldig godt, Capri er sterk og Viti er rask. Gikk unna for å si det slik. På kvelden bar det avgårde til Ås, bilturen gikk veldig bra. Hun satt i buret sammen med Flax. Vell framme satte jeg henne ute i bånd, og der var hun til det var leggetid. Hun fikk hilse på noen av samboerne mine, litt skeptisk men gikk forholdsvis greit. Om natta sov hun sammen med meg i senga, ligger som en sammenkrøllet ball. Veldig søt:)

I dag startet vi med å gå den vanlige morgenture, måtte bare teste, så jeg slapp henne løs sammen med Capri og Flax. Gikk kjempe bra, kom hver gang jeg ropte, fikk selvfølgelig en liten godbit. Når jeg var på skolen sto hun bare ute i bånd, og det gikk greit. Nå har vi akkurat kommet tilbake fra en lengre tur. Er så koselig å se på henne når hun er løs, plutselig blir hun kjempe glad og livlig. I kveld får hun bli med på agility treningen, skal ha med meg Ole som hundehjelp. Kan kanskje bli litt mye med tre stykk der. blir spennende å se hvordan Viti takler slike situasjoner.

Gleder meg til å se utvikling hennes, håper det kommer til å gå bra for jeg har jo veldig lyst til å beholde henne:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar