mandag 7. februar 2011

To eller tre?




Da var en uke med tre hunder allerede gått. Og det har gått riktig så bra:) Viti lille begynner å bli tryggere på meg, huset, hundene og de jeg bor sammen med. Flax har sluttet å være sjalu. Sist mandag var vi på agility trening og da oppførte Flax seg som en kjempe dust, var aggressiv, ukonsentrert og tullete. På torsdagen var han perfekt igjen vil jeg nesten påstå. Om dette er fordi at han er sjalu pga Viti eller om det er fordi han er veldig hormonell er uvisst. Heldigvis var han bare teit den mandagen og vært veldig flink siden.

Viti tørr å gå frivillig inn i huset nå(stort sett), det er små skritt men det går framover. Ute er hun egentlig alltid løs, veldig flink på innkalling og hun holder seg stort sett hos meg. Hun er egentlig akkurat slik jeg kunne ønske hun var, en hund som bare er der uten å være noen problem. Som sagt er hun litt skeptisk på ting, men så lenge møte med nye ting gjøres i hennes tempo går det bra. Når vi er på trening vil hun helst ligge i bilen, og det er helt greit.

Inne i huset liker hun å ligge under kjøkkenbordet, der er hun trygg. Knurrer om noen av de andre hundene prøver å komme. Ellers så liker hun å være i senga mi eller buret som jeg har stående på rommet. Buret er hun egentlig sjeldent i, men hun har bestemt at det er hennes. Er litt trangt i senga iblant med tre hunder, men å ikke ha noen der er uaktuelt, og bare en eller to blir urettferdig så da får det heller bare være trangt:)

I helgen har vi vært på hundehjørnet, både lørdag og søndag. Snakk om en super flink gjeng. Både Viti, Capri og Flax. Oppført seg helt fantastisk. Viti hadde jeg løs hele tiden, når vi møtte andre mennesker og hunder ignorerte hun dem helt, holdt seg nærme meg og kom hver eneste gang jeg ropte. Det var noen ganger vi møtte en og annen skigåer, da hadde hun litt lyst til å følge etter:) Inne på hundehjørnet (ett inngjerdet område for hunder inne i skogen), travet hun mest att og fram langs gjerdet. Jeg lot Viti være i fred, iblant kom hun bort til meg og andre ganger ikke. Hun fikk hilse på mange hunder, både store og små. Tror det var litt skrekkblandet fryd. Får mange fine komplimenter for henne, hun er jo utrolig fin.

Capri oppførte seg også kjempe bra, selv om han hadde en småsint hanne knurrende etter seg gikk han rolig bort fra situasjonen med ett tydelig kroppspråk "jeg går vekk- hold deg unna ellers biter jeg av deg hodet". Utrolig spennende å se på hundene sammen med nye hunder, hvordan de hilser og får "orden" i flokken. Flax oppførte seg også kjempe bra, kjempe vellykket tur:) På søndagen var det veldig mange hunder der og jeg fikk virkelig se at Capri og Flax er en flokk, hver gang det kom en ny hanne som var litt høy på pæra, rottet de seg sammen og jekket den ned. Det var lite lek den dagen fordi Capri og Flax var ordens politi sammen med Kira og Tanja. Merker godt at mine tre ofte er sammen med Ida sine tre, de rotter seg sammen:)

Var ett par episoder jeg synes var høyst interessante også. Jeg har lenge trodd Flax bare er brå og ufyselig mot nye hunder, det han egentlig gjør er å be den andre hunden roe seg, er vell noe gjeter- instinkt som slår inn. Uansett, to hanner begynte å sloss. Flax løp imellom og sa klart ifra "her på hundehjørnet skal det være rolig, enten så går dere fra hverandre eller så får dere med meg å gjøre". De hannene sloss ikke igjen og Flax ble vell egentlig helten ett øyeblikk:) Det var og artig å se hvordan Flax, spesielt Capri passet på Viti. Capri er sjefen i flokken, han passet godt på dem begge. Det var en episode jeg satt på huk med alle tre mine rundt meg og pratet med ei som også hadde tre hunder. To av hennes kom bort til mine og begynte å knurre, da sa gutta mine klart ifra at de kunne pelle seg vekk, som de også gjorde. Det er ikke slåssing, kun irettesetting. Hundespråket er utrolig spennende.

Etter som dagene går finner jeg vell egentlig ut av at Viti får bli værende, hun er jo så lett og ha med å gjøre. Dessuten er hun ikke dyr i drift for hun spiser jo så dårlig og ikke har jeg noen planer med henne, bortsett fra å ha henne som en tur-kamerat:) Gruer meg veldig til løpetid da, kan bli kaos. Men det får vi ta når den tid kommer. Nå ligger alle tre hundene stablet oppå hverandre rundt føttene mine, den lille Vite må nok bli ja:)

Legger med noen bilder fra hundehjørnet:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar