fredag 17. juni 2011

Da var konkurransesesongen i gang:)

Da var det den lenge etterlengta sommerferien her. Er til og med nesten to uker tidligere ferdig enn forventet. Hva skal jeg finne på tro? Med tre hunder er det vell nok å gjøre:)Siden jeg er elendig til å skrive i bloggen min blir det også en lang oppdatering denne gangen.

I april var Studenthunden på helgetur til Rauland på hytta til Karianne. Denne helgen hadde jeg med Viti og Capri, siden det vi skulle gå mye på ski i turistløyper måtte Flax være hjemme, han var litt for ung til lange skiturer og ha han løs i skiløypa var ikke så aktuelt. Capri ble veldig syk den ene natta, han var ute å spydde opp til flere ganger og formen var ellers veldig dårlig. Skituren dagen etter gikk i veldig små skritt for han sin del. Heldigvis var han i toppform igjen dagen vi skulle reise, og fikk avsluttet turen med en herlig skitur i gode løyper og godt føre. Rart med det, men er ganske mye artigere å gå på ski med to friske hunder. Viti lille har veldig godt av slike turer med mange hundefolk og deres hunder, hun er jo nokså nervøs av seg men blir varm i trøya etterhvert.

Noen helger etterpå var vi på helgetur til Valdres for å besøke Ragnhild og Jon Olav sine 35 alaska huskyer. Jon Olav var på tur med FHS elevene, så hundene var vårt ansvar denne helgen. Karianne og Wibeke kom også. Dette var en ternigkast 6 helg. Jeg hadde alle mine hunder med, og de koste seg som bare det. Var ett hundeparadis i Valdres. I løpet av de 3 dagene vi var der fikk vi lagt bak oss 13 mil på sleden. Jeg fikk også kjørt masse slede, var utrolig artig. Både lørdag og søndag var vi på 5 mils tur, Viti gikk som leder sammen med Mocca i spannet mitt begge dager, hun fungerte veldig bra. Tøff og stabil leder, og *kremt* stille. Hun var vell den eneste som holdt kjeft før start. Prøvde også Capri i spannet men han ble redd og nektet og gå, så han løp løs ved siden av på alle turene. Utrolig sprek han var, i tillegg til å holde følge med ett 6 spann med langbeinte og sterke huskyer tok han seg tid til å markere på noen busker, hilse på en og annen skigåer, spore fugl og vimse rundt. Siste dagen på veien tilbake til hytta var han ganske sliten og måtte ligge i sleden i noen veldig få minutter før han ville ut og løpe igjen. Han imponerte både de andre og meg, skal ikke undervurdere en senka hund:) Flax ble skadet på første turen og måtte etter det slappe av på hytta når vi var ute på tur. Når han var med løp han rundt sleden, fikk noen bit i rompa av huskyene og hadde en liten kamp med Eddy til Wibeke. Super helg for meg og hunder:)

Siste helgen i Påska reiste jeg, Flax, Ida og Kira på kenneltreff i Sverige. En helg som var gull verdt. Ikke nok med at vi lærte mye innenfor agility, lydighet, freestyle og budføring MEN sosialt sett var dette en helg hvor jeg fikk sett andre hanner. Til min store lettelse fikk jeg se at Flax er ikke så ille sammenlignet med andre hanner, tror faktisk Flax kan bli ganske så bra dersom vi fortsetter på denne veien. Han har fortsatt mange dumme takter men håper at de blir borte etterhvert.

I Mai var jeg og Flax på agilitykurs med Stine Haakensen som er utrolig dyktig. Vi lærte utrolig masse denne helgen. Vi kom raskt fram på kort tid og det ødela noen treninger etterpå, fortsatte å kreve veldig mye som førte til at Flax ble lei rett og slett. Sist trening krevde jeg svært lite og gjorde kun ting han kan godt, virket som agility plutselig ble gøy igjen:) Vi har også blitt så heldig å få lov til å trene med konkurransegruppa i lydighet på onsdag, det er noe vi har trengt sårt. Vi har jo bare trent alene og hatt lite utfordringer og jeg har jo ikke fått noe hjelp.

I løpet av de siste månedene har vi vært på tre lydighetkonkurranser, startet vår debut i Moss 1 mai. Jeg var ekstremt nervøs som tydelig smittet over på Flax, men alt i alt er vi fornøyde. 113 poeng, fikk null på fellesdekk og avstandskommandering som trakk poengsummen veldig ned. 10 poeng på tannvisning, den var jeg nervøs for. Ellers var det bra poeng. Plasseringen var nr. 22 av 30. Vår andre LP konkurranse var ett bitte lite i Vestby 29 mai. I min klasse var vi 4 deltagere og to av de andre var Karianne og Wibeke, synes det er veldig hyggelig og kunne konkurrere med venner. Er jo bare hygge og støtte:) Vi kom på fjerdeplass grunnet at vi nok en gang ikke klarte fellesdekken, bedre enn sist, han reiste seg etter 7 sekunder for så å legge seg igjen med en gang, gav 5 poeng. Nok en gang fikk vi null poeng på avstandskommandering, jeg skjønner ikke hvorfor han ikke får den til. Ellers er jeg super duper fornøyd med de resterende øvelsene. Dommeren var hyggelig men veldig mye strengere enn hun i Moss. Poengene var dårligere nå men øvelsene gikk mye bedre. Oppsummert ble poengsummen 131, noe jeg er veldig fornøyd med:) Så lenge det går oppover er det bra:)Den siste konkurransen vi har vært med på var uoffisiell arrangert av Boxerklubben. Ble bestemt kvelden før. Det var også bare fire deltagere denne gangen i vår klasse. Reiste sammen med Karianne. Fellesdekken var jeg IKKE fornøyd med, nå har han begynt å bjeffe, han lå hele tiden men bjeffet. IKKE bra. Ellers gikk det så der. Avstandskommanderingen gikk så som så, fikk ikke null denne gangen så er jo fornøyd. En annen uvane jeg ser Flax har er å glane på kjentfolk utenfor banen, det ødelegger mye av konsentrasjonen. Vi hadde en kjempe bra lineføring helt til de siste ti meterne, da oppdaget han Karianne og dro mot henne.
Selv om litt småting her og der var dette den beste prestasjonen vår poengmessig sett, med hele 149 poeng og en 2 plass:) HURRA:):) Det går jo framover. Dersom vi får til fellesdekken hundre prosent og en litt bedre avstandskommandering har vi opprykket tror jeg:) Neste konkurranse er kommende søndag i Sandefjord.

Denne sommeren skal jeg være hjemme for det meste og jobbe, juli blir det nok få eller ingen konkurranser. Planen for denne sommeren er å få den siste 1. premien i blodspor med Capri for å få Championatet, vi må også ta ferskspor prøven så blir han godkjent ettersøkshund. Tror dette skal gå bra, tenkte å legge ett spor en av de nærmeste dagene for å se hvor han ligger an. 6 august er det ordinær prøve i Lier, tror vi skal satse på den, og kanskje en bevegelig før det. Samme dag arrangerer Aussieklubben LP konkurranse i Drammen, vil begge deler. Men Capri blir nok første prioritet den helgen. Dersom det blir tid vil jeg reise til Sverige og ta blodspor prøve der også. Til høsten skal også Flax ta MH test i Sverige, blir spennende.
Har veldig lyst til å få opprykk til Lp 2 med Flax iløpet av sommeren/høsten MEN får se om jeg rekker. Har også planer om å debutere i agility klasse 1 på Drøbakmesterskapet. Godt jeg skal jobbe litt så jeg får råd til alt dette:)

Lille Viti er min gode tur og treningsvenn. Hun er fornøyd bare hun får bruke kroppen og løpe. Vi har begynt å sykle en del, da sykler jeg med alle tre hundene, de er i god form nå og det liker jeg:) Dersom vi orker skal vi sykle fram og attende til hytta i sommer, kommer nok til å bruke en del av fritiden min der på bygging/maling. Prøve å sette opp en hundegård slik at Capri og Viti ikke stikker av på sauejakt sammen. Viti er en ulv i fåreklær, utrolig søt og uskyldig, men med sauen får man se en helt annen side. For noen uker tilbake hadde jeg henne løs på gården hos mamma og da løp hun inn på sauebeite og begynte å jakte lamma, heldigvis har vi hundevante sauer som ikke lot seg skremme. Alt gikk bra, denne gangen.

Flax har fått lov til å gjete litt denne våren, han er utrolig dyktig til å være 1 år og gjort det så lite. Han blir fort uinteressert og synes ofte det er kulere å gjete Kira, men når han skjønnet opplegget og vet hva han skal er han RÅ. I tillegg er han overraskende lydig til å være gjeterhund på 1 år. Jeg hadde ikke turt å sleppe en BC løs på et jorde med sau, den ville ha løpt rundt og skremt sauene. Flax går det an å prate til, i tillegg er han ikke så heit så han klarer å beherske seg når sauen løper. Sist uke flyttet vi sauen fra ett innmarksbeite til et utmarksbeite, det er ca 6 km strekning sauene må flyttes. Siden Viti hadde løpetid sto hun og Capri igjen hjemme i hver sine rom mens vi andre var ute å flyttet sauen. Når vi var kommet ca 4 km på vei kom Capri løpende og tro det eller ei så kom Viti 1 km etter det igjen. Begge hadde klart å åpne dørene, noe de ikke har gjort før. Veldig glad jeg hadde med ekstra bånd. Ellers kunne det blitt kaos. Til uka skal vi ta suene til fjells og da skal Flax få lov til å gjete igjen, det er så gøy, gleder meg masse.

I går var vi og besøkte Ragnhild og Jon Olav i Råde. Guttaboys koste seg masse, noe jeg også gjorde. Først fikk de herje på ett inngjerdet jorde på 70 mål sammen med mange av hundene deres. Så fikk vi kjøre 4hjuling hvor de måtte løpe etter, god trening. Etter det fikk de hvile litt i bilen mens vi trente 14 av de andre huskyene. Når alle huskyene var fornøyde tok vi med våre hunder på rotur utpå vannet. Vi var tre mennesker i båten og 7 hunder, ganske trangt. Utpå vannet kastet vi hundene over bord slik at de måtte svømme til land, kjempe god trening:)Etter dette var vi alle utkjørt. Vell hjemme på kvelden var Flax klar for trening igjen, så da tok vi en liten økt lydighet ute på gårdsplassen:)

Legger med noen bilder fra de siste månedene. Tror dette var alt for denne gang.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar