mandag 3. desember 2012

Oppsummering 2012

Nå er det vel 1 1/2 år siden jeg skrev sist. Tenkte derfor å ta en rask oppsummering nå for så å bli litt flinkere til å skrive. Capri: Etter jeg fikk Flax fikk jeg dessverre oppdage at Capri tok mange av hans dårlige takter. Han stakk mer av, bjeffet mer på folk, kranglet med andre hunder og var ikke den super snille Capri som han var de tre første leveårene. Derfor har det siste året gått til å gi han mer oppmerksomhet, la han få bli mer med på ting. I høst flytter vi fra Slørstad og til et annet hus hvor vi nå kun bor med Karianne og hennes to hunder. Synes at Capri begynner å bli sitt gamle-jeg igjen men er fortsatt litt jobbing som gjenstår. Tviler sterkt på at jeg noen gang klarer å få han til å bli lydig, men ønsker ikke å være nervøs når han tar seg turer på egenhånd, vil nødig ha han i bånd hver eneste tur. Til våren blir Capri seks år, og nå må jeg få finger`n ut og få tatt den siste blodsporprøva og en fersksporprøve slik at han blir godkjent ettersøkshund. Gikk noen spor i sommer, og han klarte dem veldig bra. Vet at dette er noe jeg har sagt i fler år, men til sommeren må det gjøres, ellers blir det ikke gjort. Kunne og tenkt meg å gå et sporkurs iløpet av året med han, dersom jeg finner et som ikke er for dyrt.
Viti: Min skjønne lille hvite skapning. Om jeg skulle beholde henne eller gi henne bort tenkte jeg mye på i starten. Det siste året har jeg vel bare funnet ut at hun hører hjemme hos meg og min flokk. Hun trives svært godt sammen med oss, passer ikke å være alenehund hos noen, da hun har et sterkt flokkinstinkt. Dersom hun blir stengt inne alene går hun løs på dører og vinduer i et desperat forsøk for å komme seg ut. Sammen med en eller fler hunder er hun veldig stille. Hovedgrunnen til at jeg vil beholde Viti er at hun nå er så trygg på meg. I starten var hun veldig skeptisk på alt, nå er hun blitt rolig, behagelig og husvarm. Hun er jo en liten rev, og tar seg gjerne noen turer på egenhånd dersom jeg slipper henne ut i hagen alene. Hun spiser gjerne fra kjelen oppe på bordet eller sover i sofaen når ingen ser. Dette er ting jeg kan leve med for det er umulig å bli sint på det skjønne ansiktet og den herlige ulingen. Viti er jo bare en god turkamerta. Har ingen ambisjoner om noe annet. Men vi prøver oss på litt hverdagslydighet som f.eks. sitt, ligg og bli. Iblant er hun med på agilitytrening for sosialiseringen sin skyld. Håper at hun kan bli enda mer trygg og at jeg kanskje kan trene agility med henne. Puppy plans: I dag ble Viti parret av den kjekke herremannen Mithril. Han er en god lederhann, stabil og trygg. Tror det kan bli noen flotte valper ut fra denne kombinasjonen, da også Viti har vist gode lederegenskaper. Hun er ikke så sterk som hannene men jobber bra og er målrettet. Jeg har syklet en del med henne og hun har jobber godt fra vi drar til vi er hjemme igjen. Ingen problem å sykle forbi folk eller hunder. I selen viser hun en helt annen side av seg selv, virker tøff og trygg. Og det mest behagelige er at hun er lydløs før start. Står rolig og fint. Skal være flink til å oppdatere hvordan valpeplanene går og om det blir noen søte små om to måneders tid.
Flax: Det har vært lite konkurranse dette året. Kun konsentrert meg om å få en hund som fungerer i hverdagen, gått kurs og trent mye motivasjon i håp om å kunne konkurrere neste år. Vi har gått to konkurranselydighetskurs, et handlingskurs og et frisbeekurs i tillegg til kenneltreff hvor vi fikk blant annet innføring i gjeting. Året startet med at jeg var i Afrika to måneder. Da var Capri og Flax hjemme hos mamma og hadde treningsfri. I høst var jeg med Karianne til Sverige og fikk MH-testet Flax. Det var utrolig spennende, fornøyd med testen og resultatene. Ingen tvil om at jeg har en dominant hannhund, oser selvtillit, det har for så vidt både positiv og negative sider. Synes jeg har kommet langt med han det siste året, spesielt etter han runnet to år. Endelig begynner jeg å stole på han igjen, selvfølgelig ikke i alle situasjoner men føler jeg har kontroll på alle og kjenner han såpass godt at jeg vet hvordan han reagerer. I lydighetstreningen har vi gått to kurs som har gitt oss masse motivasjon og gode tips til trening, synes han jobber bra og viser treningslyst. Har som mål å konkurrere LP1 første mai i Moss, kun for å se hvor vi står da. Og forhåpentligvis finner jeg en uoffisiell konkurranse før det, hvor jeg kan belønne. Men det er først og fremst agility jeg ønsker å drive med. Var på handlingskurs med Martine Hansen i sommer, hjemme i Atrå. Følte vel egentlig at vi var på et høyere nivå en resten av deltagerne, men det var veldig fint for oss å trene de helt grunnleggende handlingsmetodene for dem var gått i glemmeboken. Det gav også Flax og meg mye selvtillit og motivasjon. Vi deltok i AG og Hopp på Drøbaksmesterskapet med to helt ok resultat. Ikke disk som vi fikk i fjor. Men 5 feil i begge løp, pluss tidsfeil. Han hadde gjetet dagen før og var tydelig sliten. Var uansett fornøyd med han Neste konkurranse blir i Bø, da er det dobbeltmesterskap. Får se hvor mye vi skal delta på, må ikke slite han helt ut heller. På treningene viser han veldig treningslyst. Det er synd vi får trent så lite. Skal holde bloggen oppdatert med konkurranseresultater og hvordan det går med Viti og graviditeten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar